Hallbergs Guld









.

KÖPVILLKOR


SORTIMENTET

Sortimentet i Hallbergs Gulds webbshop kan skilja sig från våra fysiska butiker. I webbshoppen visas delar av vårt sortiment men vi fyller ständigt på med nya produkter. Om du inte hittar det du letar efter i webbshoppen, är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice eller besöka din närmaste Hallbergs Guld-butik.


PRISER

Kampanjpriser och priser för tilläggstjänster kan skilja mellan webbshopen och våra fysiska butiker. Alla priser är i svenska kronor inklusive moms.


PRISHISTORIK

På Hallbergs Guld följer vi prisinformationslagen och vill vara transparenta mot dig som kund. Därför kan du se på varje vara vi säljer i vår e-handel om den har en prishistorik de senaste 30 dagarna. Har en vara inte haft någon prishistorik de senaste 30 dagarna så står det istället ingenting. 


ERBJUDANDEN OCH RABATTER

Rabatterbjudanden gäller så långt lagret räcker. Erbjudanden och rabatter kan skilja sig mellan webbshopen och våra fysiska butiker. OBS! Erbjudanden gäller på ordinarie pris och kan ej kombineras med andra erbjudanden.


BETALNING

Som kund kan du betala din beställning via Klarna AB (”Klarna”), org.nr. 556737-0431, genom Klarna och de alternativ som där erbjuds: direktbetalning, kontokortsbetalning, fakturabetalning och delbetalning.


Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Betaltjänst utan vid behov, beroende av vilket betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig. När du är identifierad får du information från Klarna vilka betalningsalternativ som är tillgängliga för just dig. Direktbetalning via bank är förvalt men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom faktura eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan variera från tid till annan.


Om du valt att betala med faktura kommer fakturan att skickas ut via e-post i samband med att ordern skickas från respektive koncepts e-handel. Fakturan gäller som kvitto på din order och i paketet skickas följesedel. Det fungerar som köpebevis (kvitto) tillsammans betald faktura.


Genom att ange eller efterfråga information i Klarna Betaltjänst godkänner du Idunas köpvillkor, integritetspolicy samt Klarna betaltjänsts användarvillkor och Klarnas användning av dina personuppgifter enligt vad som framgår i Klarnas användarvillkor, se följande länk: Klarnas villkor.


För mer information om Klarna Betaltjänst, använd följande kontaktuppgifter: telefon 08-120 120 10, info@klarna.se eller på Klarnas hemsida, klarna.se. Vid kontakt med Klarna använd kundnummer och personnummer.


Produktvisning

Färgåtergivningen kan variera beroende på datorns skärminställning och vi kan därför inte garantera att färgen på våra produkter på nätet stämmer exakt med verkligheten.


Uppdatering av lagersaldo

Vårt lagersaldo uppdateras flera gånger om dagen. Vi reserverar oss för att lagersaldot kan avvika mellan uppdateringarna.


Åldersgräns

Hallbergs Guld ingår enbart avtal med myndiga personer. För att handla i Hallbergs Gulds webbshop måste du vara minst 18 år.


Tryckfel

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på hemsidan. Vi förbehåller oss rätten att avslå felaktiga ordrar.


Frakt

Fraktkostnaden är 49 kr inklusive moms.


Presentinslagning

Du kan få en eller flera varor inslagna. Bocka i rutan för presentinslagning innan du lägger varan i kundkorgen. Då slår vi in din vara så den är färdig att ge bort. Kostnaden för presentinslagning är 29 kr per vara.


Leverans med Postnord

Varorna skickas med PostNord och hämtas hos PostNords uthämtningsställe. Paketet ligger kvar i 7 dagar. Ej uthämtat paket debiteras med en avgift på 150 kr. Leveransen aviseras via e-post eller SMS beroende på vilket alternativ du valde i kassan. Du behöver uppvisa en giltig legitimation för att hämta ut ditt paket hos ditt uthämtningsställe. Namnändring på paket är inte möjlig i efterhand.

Vi kan för närvarande endast leverera till kunder i Sverige.


Adressändring

Leverans sker endast till folkbokförd adress, ändring av leveransadress är inte möjlig.


Leveranstid

Beställningar skickas normalt från vårt lager dagen efter att din beställning är gjord. Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar. För varor märkta "beställningsvara" är normal leveranstid 5-15 arbetsdagar. Vi kontaktar dig om en vara är försenad eller saknas och du har rätt att häva köpet om leveranstiden inte kan hållas.


Ej uthämtade paket

Om du inte hämtar ut ditt paket inom 7 dagar skickas det tillbaka till Hallbergs Guld. Du debiteras en avgift på 150 kr inklusive moms för frakt och omkostnader.


Skadade paket

Vi står för transportrisken för de varor som skickas från vårt lager. Skulle en försändelse vara trasig eller skadad när du hämtar ut den, kontakta transportören. Saknas varor vid leveransen, vänligen kontakta vår kundservice.


Kvalitetskontroll för smycken med diamanter 0,15 ct eller större

För smycken med diamanter som är 0,15 ct eller större sker en kvalitetskontroll innan returen kan godkännas.


Ångerrätt

På varor köpta i e-handeln har du 14 dagars ångerrätt från den dag du hämtat ut ditt paket. För att nyttja ångerrätten kontaktar du Hallbergs Guld enklast genom att svara på din orderbekräftelse som du fick på mejl vid köpet eller mejla till info@hallbergsguld.se, via brev, telefon eller vår chatt på hemsidan. Konsumentverkets ångerblankett hittar du här.

Har du som kund använt varan/varorna i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att prova dess egenskaper och funktion, är du skyldig att ersätta den värdeminskning som användningen har medfört. Återbetalning sker inom 14 dagar från det att varan mottagits av Hallbergs Guld. Du som kund, står även för eventuell returkostnad till e-handelns lager i Varberg.


Iduna AB

Härdgatan 35

432 32 VARBERG

Telefon: 0340 59 54 68


Ångerrätten gäller ej på graverade eller specialtillverkade varor.


RETURER OCH ÖPPET KÖP


Byte av vara i fysisk butik

Hos Hallbergs Guld har du 30 dagars bytesrätt och öppet köp från den dag du köpt din vara. För att varan ska kunna bytas måste den vara i väsentligt oförändrat skick, dvs oanvänd, hel och ren. Vissa av våra varor plomberas och plomberingen måste då vara kvar för att bytet ska kunna godkännas. Om varan är plomberad står detta med på kvittot. Ta alltid med originalkvitto.

Bytesrätt och öppet köp gäller ej specialbeställningar, graverade varor, presentkort, rea varor rabatterade med mer än 30%, ringar från Schalins, Flemming Uziel och Sarek samt solitärsmycken med en diamant på 0,50 ct eller större, det är beställningsvaror som tillverkas upp efter lagd beställning.


Byte av vara i webbshoppen

Hos Hallbergs Guld har du 30 dagars bytesrätt och öppet köp från den dag du hämtat ut ditt paket. Ett byte på en vara köpt i e-handeln behandlas som en retur, dvs. du returnerar produkten som du köpt och får pengar tillbaka inom 5 bankdagar från det att returen hanterats av vårt lager. Önskar du en ny vara gör du en ny beställning. För att varan ska kunna returneras måste den vara i väsentligt oförändrat skick, dvs oanvänd, hel och ren. Vissa av våra varor plomberas och plomberingen måste vara kvar för att bytet eller öppet köp ska kunna godkännas.


Varor som du handlat i Hallbergs Gulds webbshop returneras till vårt lager. Du returnerar varan i samma förpackning som du mottog den i. Eventuella askar, förpackningar och tillbehör till varan ska också returneras i väsentligt oförändrat skick. Fyll i retursedeln som du fick med i ditt paket. Returadressen som även framgår på returadress-lappen är:


Iduna AB

Härdgatan 35

432 32 VARBERG


Efter godkänd retur betalar vi tillbaka pengarna till dig. Returavgiften på 39 kr samt eventuell presentinslagning återbetalas inte. Vi hanterar din retur så snart som möjligt inom 14 dagar. Återbetalning sker med samma betalningssätt som vid köpet. Har du betalat med faktura kommer fakturan uppdateras inom 24 timmar. Har du betalat med direktbetalning som betalkort eller swish tar det upp till 5 bankdagar innan pengarna kommer in på ditt konto.


Bytesrätt och öppet köp gäller ej specialbeställningar, graverade varor, presentkort, rea varor rabatterade med mer än 30%, ringar från Schalins, Flemming Uziel och Sarek samt solitärsmycken med en diamant på 0,50 ct eller större, det är beställningsvaror som tillverkas upp efter lagd beställning.

Varor som är köpt via webben går ej att returnera i butik. De skall returneras med retursedlarna som ligger med i beställningen. Om du inte skulle ha dem kvar svara på orderbekräftelse-mejlet som kom när du gjorde beställningen och be att få nya retursedlar.


Reklamation av vara köpt i webbshoppen

Om du upptäcker att en vara på något sätt är skadad eller felaktig ska du så snart som möjligt kontakta oss innan du reklamerar dina varor. Reklamationer kan göras genom att svara på din orderbekräftelse du fick till din mejl vid din beställning eller mejla kundservice på shop@hallbergsguld.se eller i våra fysiska butiker. Väljer du att kontakta kundservice informerar de dig om hur du ska gå till väga för att skicka varan till oss. Returadressen framgår på returadress-lappen du får med din leverans. Vi betalar tillbaka fraktkostnader vid reklamation. Väljer du i stället att kontakta en butik, ta med din orderbekräftelse som är ditt kvitto eller din följesedel. Du har som konsument 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Hallbergs Guld följer Allmänna reklamationsnämnden vid eventuella tvister. Om din reklamation medför ev. kostnader har du rätt till ersättning. Hallbergs Guld löser inte ut returnerade varor mot postförskott.


Reklamation i våra fysiska butiker

Om du upptäcker att en vara är skadad eller felaktig ska du snarast möjligt kontakta närmaste butik. Ta med kvitto och varan till en av våra butiker så tittar dem på ditt ärende. Hallbergs Guld följer Allmänna Reklamationsnämndens beslut vid ev. tvist. Du kan läsa mer på www.arn.se om Allmänna reklamationsnämnden.


Garanti

När du handlar hos oss får du alltid 30 månaders garanti när det gäller tillverknings- och materialfel. Garantin täcker dock inte slitage, vårdlöst hanterande eller skada genom olyckshändelse.

Dataskyddsförordningen - GDPR

Iduna AB i vilken guldkedjan ”Hallbergs Guld” ingår värnar vi om en hög nivå av skydd för våra kunders personliga integritet. GDPR (General Data Protection Regulation) är en EU-förordning som började gälla i hela EU den 25 maj 2018. GDPR ersätter den svenska Personuppgiftslagen. Mycket är sig likt men kraven på hur företag får behandla kunders personuppgifter har skärpts. Med anledning av GDPR har vi en integritetspolicy som mer utförligt beskriver hur vi sparar och analyserar personlig information. Något vi gör för att vår kommunikation ska vara så relevant och intressant som möjligt för våra kunder. För att ta del av vår integritetspolicy klicka på länkarna nedan.

Integritetspolicy